illustration_ostra_tullgatan-220x118

 

 

Intresseanmälan lokal

Husaren 5

  •  Kvarteret har fått sitt namn av att Kronprinsens husarregemente låg här från mitten av 1700-talet fram till 1927. Strax efter att husarerna flyttat från området drogs Husargatan rakt igenom kasernkvarteret, som alltså delades i kvarteren Dragonen och Husaren.Huset med de veckade taken byggdes 1958 för Amerikanska Motorimporten, Motorami, som sålt och servat bilar här sedan 1918. Arkitekt var Lennart Bergström. Det var hans första egna byggnation efter att ha arbetat hos Ralph Erskine, som inspirerat arkitekturen med sina vågformer över entréerna och det välvda taket. Huset är fram till idag moderniserat flera gånger om men har behållit sin karaktäristiska utformning.

Motorami var bara en av många aktörer inom bilbranschen som huserade längs Östra Tullgatan och gatorna runtomkring. Från 1930-talet och framåt låg här förutom Motorami som bland annat representerade Ford, Opel och Pontiac, även Frode Lund, Autoropa, Hedbergs Bil, Philipssons Bil och Förenade Bil, som var den sista att lämna området 2006.

Precis vid Motoramihuset ligger Schougens bro. Den hette från början Östra Infartsbron och var sedan hundratals år infarten från upplandet. Utanför kanalen som var den dåtida stadsgränsen låg under 1800-talet små husruckel där fattigt folk bodde. Här frodades ohyra och sjukdomar. Ofta förfasas vi över att så många hus revs på 50- och 60-talen, men då glömmer vi varför. Det var mörka lägenheter utan bad och toaletter som var väldigt nedgångna och helt enkelt var mogna för sanering. Problemet är snarare vad som kom istället. Det var ju inte alla hus som blev så genomtänkta som Motoramihuset.

Malmö Cityfastigheter förvärvade fastigheten 2002. Hela huset har successivt renoverats och en butiksdel har byggts till i gatuplan där Larsson & Lange nu har sin frisörsverksamhet. Under 2012 kommer vi att bygga sex radhus på vår innergård. Radhusen är cirka 100 kvm och är i två plan. Samtidigt kommer en ny trädgård att anläggas.